Cognos Update seminar: WerkSaam Westfriesland en Vervoerregio Amsterdam stelen de show!

Op 14 november ’19 organiseerden wij ons tweede Cognos Update seminar van het jaar in het Oude Magazijn. Het Oude Magazijn is een monumentaal gebouw op de Wagenwerkplaats in Amersfoort, met een zeer opvallende architectuur zoals het sheddak dat van de zijkant op een zaag lijkt. Tijdens een langdurig restauratieproces zijn de authentieke industriële elementen zo veel mogelijk bewaard gebleven. In 2018 organiseerden wij ons voorjaarsseminar eveneens op deze locatie en op verzoek van veel van onze relaties kwamen wij hier terug.

WerkSaam Westfriesland – Cockpit Sociaal Domein  

We startten de middag met een frisse blik op de rol van informatie in de bedrijfsvoering van WerkSaam Westfriesland (verder: WerkSaam). WerkSaam voert voor gemeenten in West-Friesland de Participatiewet uit en helpt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt (weer) op weg naar werk. Managementinformatie speelt bij het ‘in control blijven’ een cruciale rol. WerkSaam heeft in samenwerking met Impact een cockpit gerealiseerd in Cognos Analytics waarin belangrijke sturingsinformatie en kengetallen uit het werkveld zijn opgenomen, zoals ‘gemiddeld stijgingspercentage op de participatieladder’, de ‘preventiequote’ en ‘fraudebestrijding’. Petra Veltrop, Senior Medewerker Rapportages van de afdeling Planning en Control en Mariska Huissen, Functioneel Applicatiebeheerder, namen de aanwezigen mee in de totstandkoming van het dashboard, de definiëring van de kengetallen en de ontsluiting van de bronsystemen. Uiteraard maakten Mariska en Petra in hun presentatie uitvoerig gebruik van voorbeelden uit de cockpit van WerkSaam. Een interessante presentatie van een ambitieuze organisatie voor iedereen die te maken heeft met het Sociaal Domein, in het bijzonder de sturende manager en de adviserende beleidsmedewerker.

Cognos Analytics Dashboards: voorbij de features, nu de praktijk!

Op verschillende seminars hebben wij onze relaties de nieuwe mogelijkheden van de Cognos 11 Analyse Dashboards laten zien. Ze zijn snel te ontwikkelen, veelzijdig en gebruikersvriendelijk en daarom een goede vervanging voor veel rapportagevragen. Op dit seminar demonstreerde Andrew de Jong, Consultant bij Impact, twee Analyse Dashboards uit de praktijk van gemeenten. Om de klantcontacten te optimaliseren is bij de gemeente Gouda een Analyse Dashboard gerealiseerd rondom een baliesysteem met zowel inloop als afspraken. De gemeente Den Helder beschikt over een Analyse Dashboard om de werklast binnen het KCC te analyseren, gevoed door een zaaksysteem in de cloud. Bijvoorbeeld: welke activiteiten staan te lang uit en welke detailinformatie is beschikbaar om hierop te kunnen sturen? De presentatie van Andrew was interessant voor iedereen die worstelt met analyse vraagstukken en die het gevoel krijgt met de huidige rapportages niet altijd voldoende inzicht te krijgen. Maar ook voor rapportbouwers die een backlog hebben van rapportage aanvragen kan de inzet van Analyse Dashboards een oplossing bieden.

Na de pauze gingen de bezoekers zelf actief aan de slag waarbij zij twee keuzes hadden:

  1. Deelname aan een workshop, waarin onze Consultant Jeroen de Graaff de bezoekers in de praktijk liet ervaren hoe eenvoudig het is om folders te autoriseren met behulp van de Impact Suite Permission Browser. Deelnemers gingen gebruikersrollen importeren met behulp van CSV-bestanden die zij vervolgens gebruikten om mappen juist te autoriseren. Deze sessie was interessant voor gebruikers van de Impact Suite die nog niet met de Permission Browser hebben gewerkt en voor Cognos gebruikers die nog niet met de Impact Suite werken.
  1. Deelname aan een rondleiding over de Wagenwerkplaats onder begeleiding van een deskundige gids. In de periode 1903-1999 werden hier (goederen)wagons van de Spoorwegen gebouwd en onderhouden. Hoe ging dat in zijn werk? Welke functies hadden de verschillende gebouwen? Wat is een rolbaan? Waartoe diende het reusachtige ketelhuis? Deelnemers aan de rondleiding kregen antwoord op deze vragen en kwamen meer te weten over de historie en toekomst van dit industrieel rijksmonument.

Vervoerregio Amsterdam (team Kennis & Onderzoek) – Een Projectenkaart-rapportage ontwikkeld met Cognos Analytics

Wij sloten de dag af met een onderwerp dat altijd op warme belangstelling kan rekenen: datavisualisatie op kaarten. Mark Könst, Beleidsadviseur Logistiek en Processen van de Vervoerregio Amsterdam (team Kennis & Onderzoek), verzorgde een presentatie over de projectadministratie Infrastructurele Projecten van de Vervoerregio Amsterdam. De Vervoerregio Amsterdam heeft als een van zijn taken het financieren van verbeteringen in de regionale infrastructuur. Mark gaf in zijn presentatie uitleg over de werking van een Projectenkaart-rapportage die door Impact is ontwikkeld in Cognos Analytics. De oplossing geeft inzicht in de lopende projecten en toont met behulp van geografische data ook de locatie van deze projecten in een interactief rapport met verschillende selectiemogelijkheden. Een interessante presentatie voor organisaties die overwegen om data te visualiseren op kaarten gebruikmakend van Cognos Analytics. 

Het was al met al een geslaagde dag met – ere wie ere toe komt – Petra, Mariska en Mark in de hoofdrollen!

Volgend seminar in april 2020. Wij berichten u op tijd.